YERİNDE KALİTE

Yerinde Kalite Nedir? 

Problemlerin üretim esnasında ilgili prosesinde tespit edilmesi, kök nedenleri ile ortadan kaldırılarak, bir daha aynı problemden etkilenmeyecek proseslerin yaratılması anlamına gelir.

“Kalite kontrol edilmez yerinde üretilir!”

Kalitesizlik kaynaklı israfların sonlandırılması ve SIFIR hataya ulaşmayı hedefler.

  • Yerinde tespit edilen hatanın kalitesizlik maliyeti 1 Birim iken
  • Bir sonraki proseste tespit edilen hatanın kalitesizlik maliyeti 10 Birim
  • Son kontrolde tespit edilen hatanın kalitesizlik maliyeti 100 Birim
  • Müşteride tespit edilen hatanın kalitesizlik maliyeti ise ÖLÇÜLEMEZ!!!

 

Yerinde Kalitenin Temel Prensipleri:

  1. Bir proses (bir istasyon veya bir makine ) sorumlusu için “kalitesizliği” bir önceki prosesten almamak.
  2. Kendi prosesinde “kalitesizliği” yapmamak ve bir sonraki prosese vermemek.
  3. Kendi prosesinde “kalitesizliği” yapmış ise gerekli birimlerle iletişime geçmek, hatayı bildirmek ve bir sonraki prosese vermemek, gerekli tedbirleri almak/aldırmak.
  4. Kalite, işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır.
  5. Hatanın büyüklüğü, müşteriye yada yasal gerekliliklere olan etkisi değerlendirilerek acil aksiyonlar belirlenir.
  6. Oluşan hata veya müşteri şikayeti hatanın  bildirildiği andan itibaren sahada kök sebep analizi yapılarak değerlendirilir ve gerekli geçici ve kalıcı önlemler alınır.

 

Yerinde Kalite Prensiplerini Sağlamak İçin Yapılması Gerekenler:

  1. Kaliteyi üreten kişi yetkilendirilmeli ve kalitesizlik durumunda hattı durdurma yetkisi verilmelidir. Bu anlayış, hatayı gizlemek ve aktarmak yerine, hatayı ortaya çıkarmayı ve hemen, yerinde çözmeyi hedefler.
  2. Kaliteyi yerinde üretmek için doğru. anlaşılır proses ve kontrol tarifleri oluşturulmalıdır.
  3. Hata oluşması durumunda izlenecek yol (hata bildirimi, tedbir planlama) tarif edilmeli ve prosesi yapan kişiler bu konuda eğitilmelidir.
  4. Oluşacak hatanın Neyi?/Kimi?/Nasıl? etkileyeceği prosesi yapan kişilere anlatılmalıdır.

 

Yerinde Kalite Ne İşe Yarar?

  1. Kaliteden sadece bir birimin sorumlu olduğu değil tüm işletmenin sorumlu olduğu bir sistem oluşturur.
  2. Hatanın saklandığı değil, çözülmesi gereken problem olarak ortaya konduğu bir işletme kültürü oluşturmak için önemlidir.
  3. Hata tespiti ilgili prosesinde yapıldığı için bir sonraki prosese hatasız verilir yada o proseste hurda edilir. Hatalı parçaya gereksiz proses yapılması engellenir.
  4. Ek kalite kontrol gerekliliği minimize edilir.
  5. Hatalı üretimden kaynaklanan tamir, tashih ve hurda minimize edilir. Bu işemlerkaynaklı işçilik kazancı sağlanır.
  6. Poka-Yoke (Hatasızlaştırma Uygulamaları) sayısını arttırarak, hata yapmayı imkansız hale getirmeye ve %100 kaliteliye ilerleyişi sağlar.
  7. Müşteri bilincini ve kalite seviyesini yükseltir.

Bir cevap yazın